jaapaap.reismee.nl

Het zware leven

L.S.

Vrijdag: uit eten. Gezellig en lekker. Voor 12 euro een voor-, hoofd- en nagerecht + drank.


Zaterdag: uit eten. Uren gewacht op de bestelling, de eersten hadden 't al weer uitgepoept toen ik m'n vlees nog kreeg. Wel lekker.


Zondag: de moeder en zus van een medestudent waren op bezoek en die hebben we naar hun hotel gebracht. Toen maar meteen gezwommen onder 't genot van een Barcalona - Real Madrid.


Maandag: weer naar stage. De meeste van mijn collega's hebben een soort van chronische angst voor de onderwijsinspectie, dus ik mag weinig les geven, en als het wel mag moet het zoveel mogelijk methodegebonden en op z'n Surinaams.
Dan maar kinderen per groepje helpen. Oh nee, dan komen de sommen uit de methodeles niet in hun schrift en komt de inspecteur iedereen mishandelen.
Nou, dan verlaag ik me wel tot het nakijken en dergelijke. Oh nee, alleen bevoegde leerkrachten mogen nakijken en datum + handtekening moet onder elk lesje in het schrift staan, in het handschrift van de groepsleerkracht, want anders komt de inspectie ... *gecensureerd*


Laat ik het uitleggen: Suriname zit in een lastig parket. In dit land is de onderwijsinspectie schijnbaar de enige instantie die zich iets aantrekt van regels, orde, tijd, regelmaat, voorspelbaarheid, structuur en betrouwbaarheid. Begrijpelijk: de inspectie moet veeleisend en streng toezicht houden om onprofessionele leerkrachten onder de duim te houden, en mijn goede, ijverige collega's zijn de dupe van deze vrijheidsbeperking.

Dinsdag: toch maar kinderen uit de klas gehaald en les gegeven over de tafels (4x3) en de getallenlijn tot 20 (groep 7!!!). Niet bezig geweest met de methodeles, stout van me. 's Middags de frustraties van me af geverfd.


Woensdag: vrije dag, de Marrons (negers) vieren dan iets. Marktje bekeken en naar de bios geweest. Mooiere zaal, groter scherm, beter geluid dan in Zwolle. Ook voor het eerst sinds een kleine maand koud gehad, zoals het een echte bioscoop betaamt.

Donderdag: weer naar stage, weer kinders uit de klas gehaald met rekenen. Maar... ik mag alleen de sommen uit de methode behandelen! Alsof 12-jarige kinderen met het niveau van groep 4 daar iets aan hebben. Maarja, volgens de inspectie moeten de kinderen bijscholing zelf in hun vrije tijd verzorgen. Missen de sommen? Op de trein naar Siberië.


‘s Middags maar weer even geverfd.


Vrijdag: twee lessen gegeven. Gelukkig begrijpt de juffrouw die mij begeleidt dat er echt snel aan de rekenachterstand bij sommige kinderen gewerkt moet worden, en ze gaat de tafels weer toetsen.


Volgende week naar het Albert Cameron Instituut (ACI), de MBO-school waar kleuterleerkrachten worden opgeleid.

Groeten uit het Caribisch Gebied.


PS. Niet hopen of vrezen dat ik eerder terug kom - ondanks de tegenvallende stage geniet ik nog elke dag van dit fijne land!

Reacties

Reacties

Mama

Hoi Jaap! Mijn onderwijsbloed raakt aardig op stoom door dit soort verhalen! Dan toch maar hier in Nederland door weer en wind op de fiets naar mijn kindertjes die ik wel iets mag bijbrengen... Hoewel de inspectie hier ook je handelen aardig kan beinvloeden. Maar de trein naar Siberie zit er nog niet in. Zodra dat het geval is word ik glazenwasser.
Maar lekker dat je kunt uitgaan en zwemmen en... Maak je wel veel foto's?
Groets en kusss mama

Dinie

Ha die Jaap, ik zie je in gedachten met een grijns op je gezicht deze update typen...
Kun je na je stage de Nederlandse kindjes heel vaak vertellen hoe bevoorrecht ze zijn dat ze zoveel mogen/moeten leren.
Frustrerend dat de inspectie daar als een soort boeman wordt ervaren.

Bij het googelen naar je juiste weblog kwam ik deze tegen, dacht even dat je met neef/vriend nog verder weg was gegaan...
Jaap-en-niels-in-Australie.reismee.nl

groetjes en fijn dat je ook veel kunt genieten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!