jaapaap.reismee.nl

Afwisseling troef

Zaterdag maar weer naar de Cola Kreek geweest, beetje zwemmen en dingen.

Dit soort briefjes vind ik tegenwoordig in ons huis...

Zondag rustig dagje… Natuurlijk de kerk niet gemist! Het aanbiddingsgedeelte van de dienst is nog steeds genieten, voor meer informatie over de rest van de dienst mag je me bellen of mailen. Hopelijk staat hier onder een filmpje van de dienst:

Zo niet, dan hier de link:

Maandag voor ’t eerst naar het ACI. Lekker dat de stageweken even doorbroken worden. We waren al voor 7 uur aanwezig op de eerste schooldag van het nieuwe jaar. Voor mensen die nog op zoek zijn naar aandacht: daar is het gratis in overvloed te krijgen als blanke stagiair.

Eén van de eerste lessen die ik met een collegastudente volgde was een les Nederlands. De studenten moesten zeven boeken lezen en verslaan. Het volgende heb ik geleerd:

- Als je veel leest heb je mensenkennis

- Mensen zijn geneigd niet te luisteren, maar alleen te praten. Door te lezen leer je ook het standpunt van een ander te snappen. En zaken van twee kanten bekijken is echte rijkdom.

- Om sommige boeken kan je huilen, ook een man. Een man die huilt is geen homo, maar is bezig zichzelf te reinigen.

- De waarde van een mens wordt bepaald door de Ideeen die hij of zij aan lezen overhoudt.

- Surinamers denken klein over zichzelf, maar niet terecht. Het is namelijk makkelijker om grote dingen te doen dan kleine dingen. Zo krijg je het eerder voor elkaar om een school te stichten dan om een kippenhok te bouwen. Ja toch? Ja meneer.

- Surinamers denken ook te klein over de producten en cultuur van hun eigen land. Het is namelijk zo dat Surinaamse producten meestal van betere, duurzamere kwaliteit zijn de hun europese en amerikaanse equivalenten.

Er vallen wellicht nog wel wat waarheden in te vinden ook...

Verder konden we helaas niet veel bekijken daar, omdat het de eerste schoolweek is. Er moet nog veel geregeld worden en dat gaat op de Surinaamse manier.

Dinsdag: weer naar ’t ACI. Paar lessen bekeken – inhoudelijk best goed. Het niveau van de studenten is echter wel adembenemend laag.

Woensdag: zelfde verhaal, de klassen en leerkrachten introduceren zichzelf, er zijn lokalen te weinig, de lokalen zijn te vol, er zijn nog geen boeken, de docent komt niet opdagen, kortom: de eerste lesweek is geen geschikte week om lessen te observeren op een school. Ach tja, mijn welzijn lijdt er niet onder.

Donderdag: Weer naar ’t ACI, maar nu voor een presentatie. We hebben aan twee verschillende klassen de ‘Zone van Naaste Ontwikkeling’ geïntroduceerd en praktisch uitgelegd. Wel weer op z’n Surinaams: ten eerste besloten de bussen vandaag niet te rijden (in elk geval niet langs ons), en dus moesten we nog snel een auto huren om op tijd te zijn. Komen we 2 minuten van te voren aan, kunnen we de juiste klas gaan zoeken, want er zaten een paar foutjes in het rooster. Maar wie zoekt vindt, en nadat we een klas hebben weggejaagd zodat er een lokaal leeg kwam, konden we beginnen. ’t Was toch de leukste en zinnigste dag van de week.

Ondertussen de hele week de kerk een beetje geverfd. Morgen zouden we een vliegreisje gaan maken, maar het vliegtuig is stuk, dus volgende week weer een poging. Nu nog even verzinnen wat ik morgen ga doen. Ik denk uitrusten.

Kus aan allen.

Mama

Weet je 't zeker van die vliegreis... :(
Twee benen op de grond is misschien wat rustgevender.
Is dat ACI trouwens een school voor kleuterleerkrachten, of voor alle basisschoolleerkrachten?
Leuk om dat briefje te lezen trouwens!
Kus mam

Sjors

Jaapie! Haha ik geniet weer van je verhalen! hahah
Gelukkig is het wel vol te houden, ondanks de tegenvallende stage.. Jammer dan.. Dan maar een beetje anknooien!

Have fun!

XXX

Ps. fijn om te horen dat je kleding is goedgekeurd.