jaapaap.reismee.nl

Voorpret is het halve werk

Blog 9

Zooo, dit is mn één na laatste blog denk ik zo. Afgelopen maandag zijn we begonnen met de ‘wisselweek’. Dit houdt in dat we een kijkje gingen nemen op andere basisscholen. We zijn de eerste twee dagen naar de Clarkeschool geweest, vlak om de hoek. Deze school heeft 1100 leerlingen en een stuk of 25 kale lokalen. De kleuters zijn zo agressief dat ik snap dat de juffen de hele dag niks doen. Ze slaan elkaar van 08:00 tot 12:30 verrot, voor de rest doen ze niks.

In de groepen 3 en 4 pakken de juffen ze aan, om dit gedrag af te leren. Dat de kinderen hierbij dikwijls flink geslagen worden is jammer maar noodzakelijk.

De kinderen in de groepen 5 tot en met 8 hebben het goed bekeken: ze hebben geaccepteerd dat ze hun tijd zullen moeten uitzitten op de basisschool en zitten dus maar zo passief mogelijk in de klas. Hierdoor hoeven de juffen ze gelukkig niet meer te slaan.

Ik heb de neiging om een hekel te krijgen aan de kinderen of aan de leerkrachten, want ze doen beiden zo ongeveer alles fout wat je fout kan doen op een basisschool. Je zou zeggen dat in dat geval de volwassen leerkrachten altijd verantwoordelijk zijn voor de ellende, maar ik weet het niet. Ik snap ze heel goed, ze hebben weinig keus.

Woensdag was een ware opluchting, naar de Kangoeroeschool geweest, een privéschool. Hoewel het er hier en daar nog wat Surinaams aan toe ging, was de hele sfeer best goed, en het niveau van de leerlingen behoorlijk hoog, soms bijna Nederlands.

Donderdag hebben we een beamer geleend en zijn we lekker film wezen kijken. Jeej, gezellig. Jammer genoeg ging het halverwege zo hard regenen dat we het geluid niet meer konden horen, dus het was een stomme film.

Vrijdag weer eens wezen eten en bowlen. Natuurlijk heb ik gewonnen.

Zaterdag heb ik maar eens ingepakt, want Zondag weer het vliegtuig in. Ik ben dat op de grond zitten al weer helemaal spuugzat. Maar eerst hebben we ’s avonds nog Sinterklaas gevierd! Hoewel er genoeg zwarte pieten waren heb ik de Sint helaas niet gezien.

Voorspoedige reis. We zaten met maarliefst 17 mensen in het vliegtuig (dus 100 lege stoelen), en we kregen op deze 2,5uur durende vlucht lunch, cake, drinken naar keuze, enzovoorts!

Ik type dit nu vanuit een prachtige 10-persoons villa in Curacao, ik zal jullie verder niet vermoeien met jaloersmakende verhalen.

Tot volgende week! Groetn.

Reacties

Reacties

Henry Aalbers

Dag Jaap en Hanneke,
Ik heb genoten van jullie verhalen, bedankt hiervoor. Gaan jullie nu nog een weekje `uitbuiken` op Curacao?
Geniet ervan en een behouden thuisreis.

Groet,


(Oom) Henry

Mama

Hee hallo
Gelukkig veilig geland. Vanmorgen eerst maar op het journaal gekeken of er ook een crash was geweest op Curacao of ergens rondom, maar nee. Vertel je ook nog wat over Curacao? Foto's maken he!
Nog 7 nachtjes... Kus mama

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!